24 Temmuz 2010 Cumartesi

J. M.Coetzee - Yavaş Adam

"Darbe sağdan geliyor, sert ve şaşırtıcı, acı verici, elektrik çarpması gibi; adamı bisikletten düşürüyor."

Bu cümleyle başlıyor "Yavaş Adam". Bir kaza anı... Yaşlı Paul Rayment, hep yaptığı gibi bisikletine atlıyor ve gezmeye başlıyor. Ancak, hızla gelen bir arabanın altında kalıyor. Vahim bir kaza... Paul'u bir bacağından ediyor çünkü. 

Taburcu olduktan sonra düşünceler hücum ediyor Paul'un beynine. Bir anlam bunalımı yaşıyor önce. Neden bir aile ve çocuk sahibi olmadığını sorup duruyor kendine. Geçmişteki kararlarını sürekli yargılıyor. Bütün bunları, artıçok geç olduğunu bilse de bir aileye sahip olma isteği izliyor. İşte bu haldeyken Marijana Jokic çıkıyor karşısına... Marijana, yaşlı, sakat ve protez takmayı reddeden Paul'un bakıcısı. Göçmenler diyarı Avustralya'ya, Hirvatistan'dan kocası ve 3 çocuğuyla göçş, alımlı bir kadın. Ve sürpriz olmayan bir şekilde, Paul bakıcısına özel duygular beslemeye başlıyor. Özel duygudan kastım sadece aşk değil. Bunun yanında bir aidiyet, bir ailenin parçası olma isteği de var. Bahsettiğim anlam bunalımına bir çare olarak görüyor bunu Paul. Şöyle bir sahne var kitapta:

Paul, kendini cennetin kapısında hayal ederken, kendiyle aynı ismi taşıyan azizden günahlarını bağışlamasını istiyor. Aziz günahının ne olduğunu sorunca da, yalnızlığının, kendince boş geçmiş, anlamsız hayatının simgesi olan boş ellerini gösteriyor.

İşte, ellerini doldurabileceği bir fırsat olarak görüyor Marijana ve ailesini Paul.

"Yavaş Adam"da, kendini bir yere ait hissetme ve aile başat konular olarak görünse de, yaşlanmanın ne demek olduğu, yaşlanınca insanı nelerin beklediği de irdeleniyor. Şöyle bir görüş var örneğin:

"İkimiz de çirkiniz Paul, yaşlı ve çirkiniz. Dünyanın tüm güzelliklerini kucaklamak istesek de... İçimizdeki bu arzu asla sönmez. Ama dünyanın tüm güzellikleri ikimizi de istemiyor. Bu yüzden daha azıyla, çok daha azıyla yetinmek zorundayız. Hatta bize sunulan neyse kabul etmek zorundayız, yoksa aç kalırız."

Yaşlılık bu mu gerçekten? Böyle bir küçülme mi? Ve bu küçülmeyi kabulleniş mi? Bir yandan istemeye istemeye "Evet, yaşlılık galiba bu!" diyorum kendi kendime; gördüklerim, çevremde olanlar bana bunu söyletiyor. Öte yandan böyle olmadığını umut ediyorum. Umut etmek istiyorum... 

Can Yayınları, 2006 (1. Basım)
J. M. Coetzee
1940 -

12 yorum:

  1. ben çok sevmiştim romanı. Yavaş Adam'ı Anne Tyler'ın Soluk Alma Dersleri ve Kazuo Ishıgoro'nun Günden Kalanları ile arka arkaya okumuştum. Özde konular farklı olsa da ben birbirlerine yakın bulmuştum üç romanı da. senin de belirtiğin gibi yaşlanmak ve bu duruma uyum sağlamak ya da uyum sağlamaya çalışma romanın zemini.
    Ve şu an en en en okumak istediğim kitabı okuyorsun: Sırça Fanus Kıskandım şimdi seni ilk fırsatta alacağım çok erteledim okumayı söz veriyorum (sana söz verince tutuyorum çünkü :)) Plath'ın intihar etmesi ve kocası ile fırtınalı ilişkileri hep ilgimi çekmiştir. Sylvia filmini Plath'ın kızı beğenmese de ben severim. İyi okumalar bir an önce oku ve yorumla

    YanıtlaSil
  2. Bir sonraki Türkiye seferimde alip okuyacagim kitaplari siralamissin :) Soluk Alma Dersleri ve Günden Kalanlar. Özellikle Anne Tyler'in kitabi hakkinda ne dersin merak ediyorum.

    Intihar etmis her yazar veya intiharin kendisi hep ilgi cekici degil midir zaten? Sirca Fanus oldukca bunalimli senin de bildigin gibi. Bitmesine az kaldi; yakinda sayfamdaki yerini alir.

    Bu arada "Haftada 3 Kitap" cok keyifli bir okuma tecrübesi gibi görünüyor. Katilabilmeyi cok isterdim gercekten...

    YanıtlaSil
  3. bende senin katılmanı isterdim umarım bir sonra ki projemizde seni de görürüz.
    Soluk Alma Dersleri ni ben çok aramıştım okumak için. Uzun aramalrım sonuçsuz kalınca peşini bırakmıştım. Sonra bir gün Üniversitede basit bir tezgahta karşıma çıktı. Gözlerime inanamadım. Hemen aldım. Soluk Alma Dersleri şu an baskısı tükenmiş durumda ama sahaflarda sana da bir süpriz yapar belki bulamazsan bana haber ver lütfen. ben kitabımı ödünç veririm ;) kitap gerçekten çok naif. orta yaşlı evli bir çift bir cenaze töreninden dönerken Maggie geçmişi evliliğini çocuklarını düşünüyor film tadında ben çok zevk aldım çok da anlatmayayım büyü bozulmasın. Günden Kalanlar ise zaten bir klasik

    YanıtlaSil
  4. Soluk Alma Dersleri icin epey dolasmam gerekecek anlasilan. Teklifin icin tesekkür ederim. Eger bulamazsam blogunun kapisini calarim :)

    Katilmam maalesef cok zor. 300000 Türk'ün yasadigi Berlin'de, dogru düzgün Türkce kitap satan bir tane yer yok ya da ben henüz kesfetmedeim. O yüzden ne zaman Türkiye'ye gelsem bavul dolusu kitapla dönüyorum. Uzun lafin kisasi, okumak icin sectiklerinize ayak uydurmam güc.

    YanıtlaSil
  5. ben sana gönderirdim :) kitap yurdu yurt dışına kitap göndermeye başladı hatta sen geldin aklıma istersen bir göz atabilirsin http://www.kitapyurdu.eu/
    24 saatte Almanya'ya gönderim yapıyorlarmış. Sayısalda para çıkarsa güzel bir kitapcı Berlin'e açılacak notumu aldım :)

    YanıtlaSil
  6. Kitap yurdunun önerdigin sitesini biliyordum. Ancak Türkiye'ye göre oldukca pahaliya satiyorlar... Evet, Berlin'e söyle büyük bir kitapci acilacak... Sahane proje :)

    YanıtlaSil
  7. :) hemen bu hafta bir kupon yapmalı o zaman ve sonra da dua etmeli ;)
    not: istediğin kitap olursa lütfen bana yaz

    YanıtlaSil
  8. Tesekkür ederim :)

    Gecen gün bir kupan yaptim burda hem de hediyesi 10 milyon €'ydu. Sonuc elbette hüsran :)

    YanıtlaSil
  9. Bu hafta bende deneyeyim şansımı bakalım ne olacak çıkarsa hemen haber veriyorum güzel bir yer bakarsın kitapcı için :)

    YanıtlaSil
  10. Yazarın "Utanç" isimlmi kitabını okumuştum ve çok etkilenmiştim. Bunu da seveceğime eminim. "Utanç"ı da okuyun derim.

    YanıtlaSil
  11. "Utanc" okudugum ilk Coetzee kitabiydi ve ben de cok begenmistim.

    YanıtlaSil

Related Posts with Thumbnails