4 Temmuz 2010 Pazar

Jhumpa Lahiri - Dert Yorumcusu

Jhumpa Lahiri, Londra doğumlu bir Bengalli. Amerikan dergilerinde yayımlanmış öykülerinin biraraya geldiği "Dert Yorumcusu" ile 2000 yılında Pulitzer Edebiyat Ödülü'nü kazanmış. Teması "kimlik" ve "aidiyet" olan 9 kısa öyküden oluşuyor kitap. Belki de çocukluğundan itibaren Kalküta'ya gidip gelmesi, orayla bağlarını koparmamış olması böyle bir konu seçmeye yöneltmiştir kendisini. Öykülerinin kahramanlarını gözümün önüne getirdiğimde, uzak bir ihtimal olarak görünmüyor bu varsayım. Çünkü hemen hemen hepsi doğdukları yerden ya da geçmişlerinden - yani Hindistan'dan -  çok uzakta kalmış karakterler. Kimi hala geçmişlerine, köklerine derin bir özlem içerisinde kimi de tamamen kopmuş. Hepsi de günlük hayattaki sıkıntıları, sorunlarıyla çıkıyorlar karşınıza. Böyle olunca da kendimden yansımalar buldum sayfalarda. Sonuçta ben de - öyle hissetmesem de - bir yabancıyım doğup büyüdüğüm ülkeden uzakta.

Herhangi bir ülkede yabancı olmak, öteki olmak zor zanaat. Bir yanda entegre olma baskısı, diğer yanda da kendin olarak kalabilme arzusu. Bunu özellikle Almanya'da fazlasıyla hissediyor insan. Burda en yaygın olanı da ikisinin arasında kalıp hiçbir şey olamama hali. Özel bir tür çıkıyor ortaya yani. Özellikle göç sonrasi 3. kuşak Türkler'de yaygın olarak görüyorsunuz bunu. Rahatça tez konusu yapılabilir!

Kitaba geri dönersek, içlerinde en çok kitaba da ismini veren "Dert Yorumcusu" ilgimi çekti. Bay Kapasi'nin işi gerçekten dert yorumculuğu. Hindistan, rengarenkliğine uygun bir biçimde bir dil cenneti aynı zamanda ve haliyle herkes hepsini birden konuşamıyor. Bay Kapasi işte burda devreye giriyor. Hastaların dertlerini doktora çeviriyor, yorumluyor. Hindistan'daki yoksunluğu, mahsunluğu gözümün önüne getirince bana çok romantik ve yüce göründü, Kapasi'nin sunduğu bu hizmet. 

Everest Yayınları, 2000 (1. Basım)
Jhumpa Lahiri
1967 -

4 yorum:

  1. Türkçe'ye çevrildiği halde dikkat çekmedi diye üzülmüştüm, burada adını görünce mutlu oldum. İlk öykü filme çekilecekmiş sanırım, Jhumpa Lahiri sevdiğim bir yazar, daha doğrusu farklı kültürlerden yazarları da seviyorum.
    İyi okumalar size.

    YanıtlaSil
  2. Adaş isminde bir de romani var Jhumpa Lahiri'nin; yine ayni yayinevinden cikmis. Onu da okumak istiyorum.

    Farkli kültürlerden yazarlar benim de ilgimi cekiyor, ufuk acici oluyorlar...

    YanıtlaSil
  3. Hint ayı (hindistan tarihi, Hint Mitolojisi,Hint Öyküleri ve romanı, Hindistan da geçen bir tarihi roman)yapmayı planlıyorum ve listemdeki bir isim. Umarım projemi gerçekleştirebilirim en kısa zamanda...

    YanıtlaSil
  4. Güzel fikir... Arundhati Roy'un Kücük Seylerin Tanrisi, Aravind Adiga ve elbette Salman Rushdie nacizane tavsiyelerim...

    YanıtlaSil

Related Posts with Thumbnails