20 Ağustos 2010 Cuma

Ian McEwan - Kefaret


"Kefaret", sayfalarından kalp kırıklığı sızan, belki de bu yüzden bende bir klasik okuyormuşum hissi uyandıran bir roman. Sayfalardan damlayan kalp kırıklığının sebebi de hedefi yazarlık olan küçük bir çocuğun, yerle bir edici hayal gücü...

Roman, II. Dünya Savaşı öncesi yıllarda Tallis ailesinin 1 günüyle açılıyor. Her şeyin olup bittiği o 1 güncük... Hayal gücü gökyüzünde küçük kızımız Briony'nin, kendisi, kızkardeşi Cecilia ve Robbie'nin hayatını kökünden değiştiren, sonrasında kefaretini bir türlü ödeyemediği yalanı atıverdiği gün... McEwan bu tek günü, kitabın birkaç kahramanının gözüyle aktarıyor ve sizi o yalana doğru yavaş yavaş sürüklüyor.

Yalan atılıyor, 1 gün son buluyor ve ikinci bölüm başlıyor. Kendinizi birden II. Dünya Savaşı'nın ortasında buluveriyorsunuz. İngiliz ordusunun Fransa'dan geri çekildiği günlere götürüyor sizi McEwan. Kabul etmem gerekir ki, Fransa topraklarına yapılan bu anı sıçrayışa, Tallis'lerin evinden çıkıp birdenbire savaş alanına geçişe alışmam biraz zaman aldı. Ancak, geçmişin tüm adaletsizliklerine rağmen, hayatın devam ettiği hissini uyandırabilmek için böyle sert bir geçiş lüzumluydu sanırım. Bu bölümde, Briony'nin gerçeği ters yüz etmesiyle, cezaların en ağırını çeken Robbie'ye dürbününü tutuyor McEwan. Bir süre hapis yatması, katlanmak zorunda kaldığı cezanın sadece bir parçası; gerisini savaşta çekiyor. Ve sadece tek bir motivasyonu var: Cecilia'nin onun dönüşünü beklediğini bilmesi... Robbie'nin içinde sürekli büyüttüğü, aşkını yeniden görme arzusunu hissettiriyor satırlar size.

Yine keskin bir sıçrayışla açılıyor üçüncü bölüm. Karşımızda biraz daha büyümüş, yaptığının nelere sebep olduğunu bilen ve kefaretini ödemek için didinen Briony var. Yarattığı büyük acıyı kendince telafi etmek, kendi kendini cezalandırmak için üniversiteye gitmek yerine hemşire olmuş bir Briony... Kardeşi Cecilia'ya kendini affettirmenin, onunla barışmanın yollarını arıyor sürekli.

Ve kapanış bölümü... Son büyük zıplayış sizi günümüze getiriyor. Briony artık yaşlanmıştır, ölümcül bir hastalıkla boğuşmaktadır ve çok ünlü bir yazar olmayı çoktan başarmıştır. İşte bu bölümde, beklemediğiniz - en azından ben beklemiyordum - bir şasırtmacayla ödüllendiriyor sizi McEwan. Briony'nin kefaretini kendince nasıl ödediğini ele vererek. Hayal gücünün neden olduğu yıkımın bedelini, yine hayalinde yarattığı bir gerçeklikle ödüyor - yaşlanmış - Briony.

Çok keyif alarak, kimi zaman kendimi romanın içinde bularak okuduğumu yazmama gerek var mı bilmiyorum. Ian McEwan, "Kefaret" ile girdi kütüphanemden içeri. Devamı, ona Man Booker ödülünü kazandıran "Amsterdam" ile gelecek...


Can Yayınları, 2008 (2. Basım)
Ian McEwan
1948 -

13 yorum:

  1. Gerçekten okuması çok keyifli bir kitaptır. Uyarlaması olan film de başarılıdır. Henüz izlemediyseniz tavsiye ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kefaret kitabını hiçbir yerde bulamadım. sanırım siz de var ve okudunuz. sizden satın alabilir miyim?

      Sil
    2. sizden bu kitabı satın alabilirmiyim

      Sil
  2. Banu'cuğuma katılıyorum kitap şahane film de başarılı... Yazarın cumartesi kitabını da tavsiye ederim okumadıysan sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sizden bu kitabı satın alabilirmiyim

      Sil
  3. Filminden bihaberdim. Seyredilecek...
    Kefaret yazdigim gibi yazarin okudugum ilk kitabiydi. Sanirim Amsterdam ile devam edecegim. Cumartesi hakkinda da olumlu seyler duymus ve listeme eklemistim. Hepsini teker teker okumam dilegiyle :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sizden bu kitabı satın alabilirmiyim

      Sil
  4. En sevdiğim yazarlardandır, Ian Mc Ewan. Kesinlikle Cumartesi kitabı da muhteşem, okuyun derim. Kefaret de benim kütüphanemde sıra bekliyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sizden bu kitabı satın alabilirmiyim

      Sil
  5. selamlar,

    bu kitabı hiçbir yerde bulamıyorum. bana yardımcı olabilecek bir arkadas var mıdır acaba? tesekkür ederim

    mtnozkn@gmail.com

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kefaret ian mc ewan. türkiyede bu kitabın 1. elini bulamıyorum. bulsam 2. elinide alacam. yani diyeceğim o ki bu kitabı nerden nasıl bulurum. lütren yardım. satmak isteyeniniz varsa alabilirim yani eraysenol01@hotmail.com 05352054219

      Sil
    2. sizden bu kitabı satın alabilirmiyim

      Sil
    3. Merhaba, maalesef yardimci olamayacagim. Kitaplarimi satmiyorum ve yakinlarim haric ödünc vermiyorum.

      Sil

Related Posts with Thumbnails