18 Ekim 2010 Pazartesi

Kazuo İshiguro - Günden Kalanlar

Kazuo İshiguro'yu "Beni Asla Bırakma" isimli romanıyla tanımıştım. İlginç konusuyla beni tesiri altına almayı başarsa da edebi anlamda pek bir tat bırakmamıştı damağımda. 1989 yılında İshiguro'ya Man Booker ödülünü kazandıran "Günden Kalanlar" ise, içeriği itibariyle farklı bir yerde duruyor. Artık son demlerini yaşayan o ihtişamlı İngiliz aristokrasinin simgelerinden biri olan Darlington Malikanesi'nin başuşağı Stevens'in geçmişe yolculuğunu aktarıyor.


Malikanenin sahibi ve iki dünya savaşı arasındaki dönemde ulusal ve uluslararası politikada sözü gecen biri olan Lord Darlington ölünce, malikanenin yeni sahibi Amerikalı Sir Farraday, emektar başuşak Stevens'a biraz dinlenmesi için izin verir. Yeni patronunun Ford'una atlayan emektarımız, bir haftalık bir yolculuğçıkar. Amacı hem sadece kitaplardan ögrendiğİngiltere'yi bir de kendi gözleriyle tecrübe etmek hem de yolun sonunda, malikanede bir  süre beraber çalıştığı Bayan Kenton'u ziyaret etmektir. Bayan Kenton'dan aldığı bir mektuptur  kendisini buna iten. Gün gün yol anılarını, o günden kalanları beklersiniz. Halbuki, Stevens hep geçmişi, Darlington Malikanesi'ndeki günlerini düşünür. O nezaket dolu, kaybolan dünyaya büyük bir özlem duyar. "Büyük" başuşak olabilmenin kendince olmazsa olmazı o sonsuz vakarıyla, malikaneye kattığı küçük de olsa değerle övünür. Yani Stevens'a geçirmekte oldugu günlerden kalanlar da geçmişinden başka bir şey değildir.


Gösterişli İngiliz malikanelerinde dolaşmak ve bir "büyük" başuşakla tanışmak ilginçti doğrusu. Ancak, sayfalarda hızlı ilerlemediğim de işin gerçeği. Yani insanı daha ilk sayfadan içine alıp, sona doğru hızla iten kitaplardan değil. 


Not: Roman 1993 yılında filme de uyarlanmış. Hatta filmin basrol oyuncuları Anthony Hopkins ve Emma Thompson Oscar'a aday gösterilmişler. Ancak hatırlarsınız, 1993 Schindler'in Listesi'nin yılıydı ve haliyle o yılın Oscar Ödülleri'ni de bu film domine etmişti. Filmi romandan daha sürükleyici olabilir.


Turkuaz Kitap, 2009 (1. Basım)
Kazuo İshiguro
1954 - 

5 yorum:

  1. filmi de sürükleyici değil, ama sıkılmamıştım. fakat arka planı enfesti.malikanenin bulunduğu alanda çekilen planlar göz ziyafeti sayılır bence.

    selamlar

    YanıtlaSil
  2. selam, o zaman hem arka plan cekimleri hem de hopkins icin seyretmek gerek filmi...

    YanıtlaSil
  3. Merhabalar;

    ben de blogumuza koymak için Günden Kalanlarl ile ilgili yazı yazıyordum ki sizin yazınıza denk geldim.

    Farklı bir yorum bulmak çok hoş oldu. Bu yaz okuduğum en derin ve sarsıcı kitaplaardan biriydi açıkçası, o bağlılık ve adanmışlık ve görev duygusunun herşeyi ötelemesi ve itelemesi ve bununla yaşanırken ve belki de bir hayat kimilerine göre değersizleşirken yaşayanın bunu doğal kabul edişi beni etkiledi...

    Film başarılıydı ancak kitabı okumak çok daha iyi geldi.
    SEVGİLER
    BİLLUR

    YanıtlaSil
  4. Merhaba,

    Kitabı okurken bazen zorlanarak okudum, beni bir türlü sarmadı. Hatta bu kitabı okumaya başladığım süreçte araya 2-3 kitap sıkıştırdığımı hatırlıyorum.

    YanıtlaSil
  5. Merhaba Türker, benim icin de sayfalarda ilerlemek biraz zordu ancak konusu itibariyle pek de sürükleyici olmadigini kabul etmek gerekir. Yine de Billur'un yorumunda belirttigi gibi iyi bir karakter islenisi oldugu su götürmez. Stevens'in körü körüne ve adeta kendi benligini/hislerini hiclestiren bagliligi ve adanmisligi, okunmaya deger dogrusu.

    YanıtlaSil

Related Posts with Thumbnails