25 Kasım 2010 Perşembe

Necati Cumalı - Viran Dağlar

"...Erken ya da geç, bir gün öleceği değil,
nasıl yaşadığıdır önemli olan kişinin.
Bu dünyadan Zülfikar Bey gibi
Dolu dolu yaşayıp göçenlerin şavkı,
Çakan yıldızlar gibi gözlerde kalır!.."


II. Dünya Savaşı sonrasında Rumeli'den göçmek zorunda kalmış bir ailenin parçası olarak, Necati Cumalı'nın üç ödüle birden layık görülmüş romanı "Viran Dağlar", farklı bir etki bıraktı bende. Özellikle dedemden çok dinlemiştim yollara düştükleri günlerin, kaçışlarının hikayesini... O anlatmaktan ben de dinlemekten bıkmazdım. Ne zaman anlatmaya başlasa - ki dedemin dili hiç değişmemiş; oranın ağzıyla konuşması daha da keyifli yapardı sohbetleri - sesinden anlardım duyduğu özlemi, hissederdim yerinden yurdundan olmanın, yollara düşmenin ne demek olduğunu.


''Viran Dağlar", 20. yüzyılın başlarına, Makedonya'ya götürdü beni. Artık Rumeli'de Osmanlı'nın sadece adının kaldığı, milliyetçi, ayrılıkçı rüzgarların sert estiği, Balkan Savaşı'nın ayak seslerinin duyulduğu yıllar... Bir Rumeli Bey'i: Zülfikar Bey. Onun hayatı ekseninde dönemin tüm gerçekleriyle buluşturdu beni Cumalı duru diliyle. Aciıar, dostluklar, sevdalar, ihanetler, ayaklanmalar... Sayfalardan geriye kalan hep hüzün oldu benim için. Bir de bizleri, insanları birarada tutan, tutabilecek değerler... Bunlar da birbirine karışıp, birleşip umuda dönüştü içimde. Her ne kadar günümüz değerler dünyası ayrı telden çalsa da, insandan umudu kesmemek lazım galiba.


Necati Cumalı'nın bu büyük romanı, Fransa, Yunanistan, Almanya, İspanya, Polonya ve Bulgaristan ortaklığında dizileştirilmiş. 4 bölümden oluşan ve çekimleri Sofya'da yapılan diziye Balkanlar'ın Son Beyi ismi uygun görülmüş.


http://www.ntvmsnbc.com/news/287630.asp


Okuduğunuz üzere Türkiye zamanında pek ilgi duymamış bu ortaklığa. Şaşırdınız mı yoksa?


Cumhuriyet Kitapları, 2010 (13. Basım)
Necati Cumal
1921 - 2001

7 yorum:

  1. Gözlerimiz aynı kitap satırlarında geziyor :)

    YanıtlaSil
  2. Gercekten de öyle olmus:) Yorumlarinizi bekliyorum bitirince... Kefaret'i sevmistim umarim bu da onun kadar iyidir.

    YanıtlaSil
  3. Hayranım Türk yazarları okumana benim nedense elim gitmiyor pek bunu değiştirmeliyim ilham oluyorsun sevgiler...

    YanıtlaSil
  4. Bende Cumartesi-Sonsuz Aşk-Yabancı Kucak adlı romanlarını sevdim. İlk Aşk Son Törenler isimli hikaye kitabını ise sevnedim. Bu elimdeki fena değil. İşten güçten cocuktan evden firsat bulup da okuyamıyorum ki :( Eski hizimi kaybettim ne yazıkk ki.

    YanıtlaSil
  5. Gercekten sen söyleyince farkettim; blogunda cok nadir Türk yazarlari oluyor. O kadar iyi kitaplar kaciriyorsun ki... Gerci bunun tersi de dogru ya.

    Amsterdam fena gitmiyor simdilik. Sonsuz Ask'i baska bir arkadasimdan daha duymustum. Bu arada mimi de unutmadim...

    YanıtlaSil
  6. şimdiiii 2011 temmuz ayına da bunu koyalım ;) Türk yazarlar. Tamam ama senden bana bir tavsiye listesi yazmanı istiyorum. :) olmaz mı?

    YanıtlaSil
  7. Iyi fikir ancak sonu gelmez kolay kolay bu listenin. Ilk aklima gelenler Yigit Okur, Sevgi Soysal, Erdal Öz, Bilge Karasu, Tezer Özlü, Vedat Türkali... Daha kim bilir neler var aklima gelmeyen

    YanıtlaSil

Related Posts with Thumbnails