1 Kasım 2010 Pazartesi

Tahsin Yücel - Peygamberin Son Beş Günü

Sarsıcı bir roman... "Peygamberin Son Beş Günü" icin en uygun sıfat bence bu. 

Rahmi Sönmez, nam-ı diğer Peygamber'in hikayesi. Sol, devrimci değerlere sonuna kadar bağlı, kendini o değerlere bir dine tapınırcasına adamış bir ozan. Amentüsü de Nazım'ışiirleri... 

"trrrrum
trrrrum
trrrrum!
trak tiki tak!
Makinalaşmak istiyorum!"

Peygamber'in sola ve devrime olan ilahi, adeta dogmatik inancı, büyük çelişkiyi de içinde barındırıyor. "İlahi sol" kulağı tırmalamıyor mu sizce? Sol düşünce sisteminin belki de en önemli ayırdedici özelliği dinamik olması, değişime olan açıklığı, değişiğe olan hoşgörüsü değil midir? Bunu reddeden bir sol düşünce yapısı olabilir mi? Değişime kapılarını sonuna kadar kapamış herhangi bir düşünce sistemi önünde sonunda muhafazakarlaşmaya mahkumdur. Peygamber'e de olan budur. En hafif tabirle "inatçı" bir devrimci olup çıkmıştır sonunda. Ondan geriye de hüzünle gülüncün birbirine karışıp birbirinden bir daha ayrılmadığı bir hikaye kalmıştır.

şünüyorum... "Peygamberin Son Beş Günü" hakkında olumsuz bir şey yazabilir miyim diye. Olsa olsa söyleyebileceğim tek şey kimi zaman uzadıkça uzayan, bitmek bilmemesi ve tekrarlarıyla usandıran cümleleri. Belki bir de bazen insanı rahatsız edecek kadar steril dili... 

Neyse efendim bu kadarı kadı kızda da olurmuş derler. Bazı sahnelerden çok etkilendiğimi söylemeden edemeyeceğim. Örneğin, Maruf'un pavyonundaki gece, ölmeden önce çocukluk arkadaşıyla geçirdiği dakikalar... Hayat kadını Meryem... Hepsi de az önce yazdığım bireşimi barındırıyor içlerinde: Gülelim ağlayacak halimize!

Mutlaka okuyun!


Can Yayınları, 2010 (11. Basım)
Tahsin Yücel
1933 - 2016

5 yorum:

  1. Bir arkadaşım tavsiye etmişti, oku mutlaka diye. Ama nedense hiç içimden gelmedi. Sevmeyecekmişim gibi geliyro bana nedense. Sizin yazınızdan sonra daha bir sıcak bakmaya başladım. bakalım kısmet artık :)

    YanıtlaSil
  2. Selamlar, okuyun öyle karar verin derim :) Ben yazimda da gecen bana göre birkac olumsuzluk disinda cok begendim. Güzel bir dogmatiklesen, muhafazakarlasan sol hicvi. Hem de bir "Peygamber" simgesiyle. Hos degil mi?

    YanıtlaSil
  3. Çok merak ettim okumalıyım!

    YanıtlaSil
  4. Sepetime attım bile, okuyacağım. Teşekkürler.

    YanıtlaSil

Related Posts with Thumbnails