3 Şubat 2011 Perşembe

Bedri Rahmi ile Nazım'ın Mürüvvetleri

"Nazım Hikmet sorar:
Başlayalım mi üstat?

Bedri Rahmi yanıtlar:
Başla reis!

Bedri Rahmi Eyüboğlu'nun 'Bu kaydı çok iyi saklayın, aman ha!' diye vasiyet ettiği kayıttaki ses Nazım Hikmet'e ait. 1960'ların teknolojisi bir makara bantta tam 50 yıl bekledikten sonra Nazım ülkesine sesiyle de olsa dönüyor.

Bedri Rahmi ve Nazım Hikmet 1961 yılında Paris'te biraraya geliyorlar. Bedri Rahmi 'Patırtı yapmayın' diyerek başlıyor 'Yeşilden mordan pembeden' şiirine, sonra Nazım'a bırakıyor mikrofonu. Nazım 55 şiirini soluksuz okuyor. 56.'sına geldiğinde kısa bir ara vermek istiyor ve sonra 'Bir Garip Yolculuk'la devam ediyor (Biz bu şiiri 'Saman Sarısı' olarak biliyoruz). Şiirler arasında ikisi var ki ilk kez bu kayıtla ortaya çıkıyor.

'Büyük İnsanlik Kendi Sesinden Şiirler' adını alan bu çalışma Yapı Kredi Yayınları ve İş Bankası Kültür Yayınları'nın birlikte hazırladıkları ses ile şiirin buluşmasıdır. İki şairin 50 yıl sonra gerçekleşen mürüvvetleridir."
(Tanıtım bülteninden)


Ülkesine getirememiştir bu kaydı Bedri Rahmi. Yasak vardır Nazım Hikmet'in üzerinde. Kendince önlemler almıştır gerçi: örneğin kendi şiirini okuyarak başlar kayda. Ama onu yine de oğlu ve Hugette'e teslim eder ve ekler:


"Bu kaydı çok iyi saklayın, aman ha!"


Çünkü, bu bir vasiyettir aynı zamanda. Nazım'ın vasiyeti... Nazım'ın Vera'ya yazdıkları Bedri Rahmi'nin de vasiyeti haline dönüşür:


"Sana tüm şiirlerimi banda kaydedeceğim
Yaşamımın tüm sesi seninle kalsın
Sonra Türkiye'ye de ver bu sesi
Bizim barışmamız ölümümden sonra olacak
Ülkeme dönmek için ölmek zorundayım"


Ve 2011 gelir, Bedri Rahmi de 100 yaşına basar. Hugette Eyüboğlu gün yüzüne çıkarır bu Paris'te kaydedilmiş hazineyi. Hem Bedri Rahmi ve Nazım Hikmet'in mürüvvetini görürüz hem de Nazım geç olsa da sesiyle memleketine tekrar ayak basar.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts with Thumbnails