2 Mayıs 2011 Pazartesi

Nedim Gürsel - Şeytan, Melek ve Komünist

Askeriyeye sokmanın yasak olduğşeylerden biri de kitap. Uyuşturucu ile aynı kaderi paylaşıyor garip. Doğru dürüst bir şey okuyamamanın neden olduğızdırap doruğçıkınca, 'kitapsız' geçen 2 haftanın sonunda, 2 kitap sokmayı başarabildim yattığım koğuşa. Aslında umudum yoktu dostlar. Burdur'un  tek ve oldukça sevimsiz ve askerlerin taktığı isimle Mecburiyet Caddesi'nde kitapçı arayan gözlerim elbette hayal kırıklığına uğrayacaktı. Böyle düşünüyordum mecbur olduğum caddede yürürken.  Derken, üzerinde "Burdur kitap okuyor!" yazan bir afiş gördüm. Doğru mu görüyordum acaba? Burdur'da elle tutulur tek bir kitapçı bile yoktu ki Burdur sayfa çevirsin. Ben afişe yaklaştıkça üzerindeki yazı da büyüdü çok şükür. Günortasında rüya görmüyordum anlayacağınız. Bir gün gerçek olmasını tüm kalbimle istediğim bu temenninin arkasında küçük bir sahaf gizliymiş meğer. Hemen içeri daldık sevgili 'buddy'mle tabii. Kendisi başıma gelen tek ve en güzel şeydir su Burdur'da ona göre. Ve bir de moralimi az da olsa düzelten sahaf...


Hangi 2 kitapla mı döndüm nizamiyeye? Tahsin Yücel'den "Mutfak Cıkmazı" ve Nedim Gürsel'in yeni kitabı "Şeytan, Melek ve Komünist"...


Garip bakışların ve incir çekirdeğini doldurmayacak muhabbetlerin gürültüsü altında okudum her ikisini de. Evimdeki raflarda ayrım yapmaksızın yerlerini almış olsalar da, sanal kütüphaneme "Şeytan, Melek ve Komünist"'i taşımak istedim. Sebebi de romanın mekanının yaşadığım güzel şehir Berlin olması...


Nedim Gürsel'in "Allah'ın Kızları" isimli henüz okumadığım romanı da çok konuşulmuş, muhafazakar kesimin hoşuna gitmemiş ve hatta 'halkı kin ve düşmanlığa tahrik ve aşağılama' suçundan hakkında soruşturma başlatılmıştı ileri demokratik ülkemizde. Nedim Gürsel, "Şeytan, Melek ve Komünist"'in de çok konuşulacağı, ancak bu sefer sol cenahtan salvolara maruz kalacağı görüsünde. Haksız da sayılmaz. Okursanız göreceksiniz; tepki görmemesine imkan yok yeni romanının.


"Şeytan, Melek ve Komünist" 4 bölümden olusuyor. İlk bölümde, Nazım Hikmet'e bütün hayatını adamış, hakkında biyografiler hazırlamış bir yazarla tanışıyoruz. Elinde şairle ilgili önemli ve yeni belgelerin olduğunu iddia eden bir ses tarafından Berlin'e bekleniyor kendisi. Elbette bu çağrı yanıtsız kalmıyor ve kendisini Berlin'de buluyor yazar. Sesin sahibi olan Ali Albayrak'a ve belgelere ulaşana kadar Berlin'in sokaklarını arsınlıyor ve Berlin'e iliskin anılarını, eski günlerini hatırlıyor. Bu anılar, eski günler hep Nazım Hikmet ile ilintili. Geriye dönüşlerin bugüne getirdiği bir diğer kişiyse, Berlin'de ilişki yaşadığı İpek isminde bir hayat kadını. Romanın tek sevdiğim bölümünün bu  olduğunu söyleyebilirim. Berlin'i biyografi yazarıyla dolaşmak keyifliydi.


İkinci bölüm, Ali Albayrak'ın 'Şeytan' kodadıyla yazdığı raporlardan mükellef. Stasi'ye muhbirlik yapan 'Şeytan'ın muştuladıkları arasında Nazım Hikmet'in Troçki hayranlığı ve Stalin karşıtlığı geniş yer tutuyor. Yani Nazım'ın ihanetleri!.. Sos olarak da yaşadığı aşklar...


Son iki bölüm ise hem şeytan hem melek Ali Albayrak hakkında. Harp okulu mezunu bir eski tüfek ve yukarıda yazdığım gibi bir muhbir. Önüne koyulabilecek sıfatlar sadece bundan ibaret değil. Daha eşcinselliği ve piçliği var. Okudukça sormadan edemiyorsunuz: asker, komünist, muhbir, eşcinsel ve piç... Zorlama değil mi bu kadar aykırılığın birlikteliği?


Romanı bütünüyle değerlendirdiğimde ağzımda güzel diyebileceğim bir tat kalmadı dostlar. Berlin sokakları hariç...


Doğan Kitap, 2011 (1. Basım)


Nedim Gürsel
1951 - 

4 yorum:

  1. Burdur'da elle tutulur tek bir kitapci bile yoktu ki Burdur sayfa cevirsin:))bu cümle hoşuma gitti. Ben de küçük bir ilçede yaşayan biri olarak bazen ulaşabildiğim, bulabildiğim kitaplar beni normalden daha fazla heyecanlandırıyor...bu arada gözünüz aydın askerlikten sebep:)

    YanıtlaSil
  2. Tesekkr ederim. Bitti gitti iste 3 hafta :) Gercekten o kücük sahaf beni de cok mutlu etmisti Burdur'da.

    YanıtlaSil
  3. ne hoş, askerde ,izninde kitap arayan biri..yeni yazacağın yazıları merakla bekliyorum...
    sevgiler..

    YanıtlaSil
  4. Merhaba, tesekkür ederim. Her zaman beklerim kütüphaneme. Sevgiler...

    YanıtlaSil

Related Posts with Thumbnails