23 Aralık 2011 Cuma

Yiğit Okur - Piç Osman'ın Pabuçları ve Güvercinler

Yiğit Okur’u bir kaç yıl önce okuduğum “Hulki Bey ve Arkadaşları” adlı romanı ile tanıdım. Ortaokul ve Liseyi yatılı okumuş olmak nedeniyle, çocukluktan ilk gençliğe geçiş döneminde Galatasaray Lisesinde başlayan arkadaşlığın, odağında 6-7 Eylul kırımının yeraldığı belirli bir tarihi dönemdeki insan ilişkilerinin anlatıldığı bu romanın beni sarması doğaldı. Ama sadece bundan değil Yiğit Okur’un okutan üslubundan da etkilenmiş olmalıyım ki daha sonra “Deniz Taşları” “Sıfırlamak” ve “Topal Viktor’un Anılarını” da beğeniyle okudum. Gazetelerin kitap eklerinde Yiğit Okur’un ”Yazamadığım Romanın Öyküsü” adlı yeni romanının yayınlandığını okuduğumda bu romanla başlayarak  Yiğit Okur’un tüm külliyatını okumaya karar verdim.

“Piç Osman’ın Pabuçları” Sulukuleli bir ayakkabı boyacısının, ondan muhbir olarak yararlanmak isteyen polisin verdiği görev sırasında, başından geçenleri anlatırken aslında gündelik insan ilişkilerinde toplumsal statünün, giyim kuşamın ne kadar belirleyici olduğunu gözler önüne seriyor. Yiğit Okur bu romanında da çok alaycı bir üslupla her farklı düşüneni “komünist” diye yaftalayarak gözden düşürme ve yeri geldiğinde cezalandırma pratiğimizin çok eski ve yaygın olduğunun canlı bir örneğini veriyor.


“Güvercinler”de, cumhuriyetin idealist Kaymakamı Saffet Bey’in  güvercinlere olan takıntısı nedeniyle acı-gülünç hayatının özellikle bir kasaba eşrafının kurduğu tefecilik-siyaset-haksız kazanç tezgahı karşısındaki yenilgisini anlatıyor. Bu kadarla kalsa... Cevat Fehmi Başkut’un “Buzlar Çözülmeden” adlı eserinden esinlenmiş diyebileceğimiz bu roman, İçişleri Bakanlığı Personel Şube Müdürlüğünden emekli “Deli Saffet Bey”in 6-7 Eylül 1955 olayları sırasında tıkıldığı Selimiye Kışlasında tanıdığı üç kişiyle birlikte “komünist” yapılarak vatana ihanetle yargılanmasına kadar ilerliyor. Yiğit Okur çok ince mizahıyla saçmayı o kadar güzel anlatmış ki kitabı bitirdiğimde 1999 yılında yazılan bu romanda Saffet Bey ve arkadaşlarının idamla yargılanmasını talep eden savcılık iddianamesinin günümüzdeki bazı davaların iddianamelerine esin verdiğini düşünmekten kendimi alamadım.

Engin hukuk bilgisini çok iyi tanıdığı ülkesi ve insanlarını anlattığı roman ve öykülerindeki olay örgüsüne ve üslubuna yansıtan Yiğit Okur’u keşfe diğer eserlerini okuyarak devam edeceğim.

Piç Osman'ın Pabuçları Can Yayınları, 2009 (1. Basım)

Güvercinler Can Yayınları, 2000 (1. Basım)

Yiğit Okur
1934 - 2016


4 yorum:

  1. Daha önce hiç Yiğit Okur okumadım hatta adını bile duymuş değildim. Bu tanıtımla tanımış oldum. Malesef Türk yazarlar konusunda biraz zayıfım. Piç Osman'ın papuçları ilgilmi çekti umarım bu kitapla başlayarak doğru bir adım atmış olurum.

    YanıtlaSil
  2. Yigit Okur zevkle takip ettigim Türk yazarlardan biri. Ben en cok Hulki Bey ve Arkadasları'nı sevmistim. Yigit Okur okuyacaklara ilk önerim hep o olmustur. Okumanız dilegiyle.

    YanıtlaSil
  3. ben de ekleyim listeme, cunku nedense benim de elim hic gitmemis.

    YanıtlaSil
  4. Hulki Bey ve Arkadaslari'na ek bir de Büyücü'yü öneririm. Gerci her kitabindan ayri tat almisimdir. Okuman dilegiyle...

    YanıtlaSil

Related Posts with Thumbnails