30 Ocak 2012 Pazartesi

Michel Tournier - Cuma ya da Pasifik Arafı

İnsanın ağzını yaralar kaplayınca yazma yetisi de sekteye uğrar mı? Kalemi de yaralanır mı? Doğru düzgün konuşamamak, yazamamayı da beraberinde mi getirir? Yirmilik dişlerimin bunca yıl sonra gelen ihaneti yüzümü gözümü şişirmekle kalmadı, konuş(a)mayan, keyifsiz, zaman zaman da lanet bir insana çevirdi beni. Aynı zamanda doğru düzgün hiçbir şey yazamayan bir mahluka. Günlerdir bu böyle... Artık durumu tersine çevirmek için caba göstermenin vaktidir. Bunu da bu ay okuduğum özel bir kitapla yapmak en güzeli galiba. Michel Tournier'in "Cuma ya da Pasifik Arafı" ile tekrar açıyorum bir süre kapalı duran perdeyi.

Robinson Crusoe'yi yeniden yazmak?! Michel Tournier'in 1967 yılında çıkan, bir yıl sonra da Fransız Edebiyat Ödülü'nü (Grand Prix du roman de l'Academia francaise) kazanan bu önemli romanını, bilindik bir hikayenin modern bir yeniden anlatımı diye nitelemek ona yapılacak en büyük haksızlık olurdu kanımca. Oysa Tournier'in versiyonu, Daniel Defoe'nin macera dolu klasiğinden o kadar farklı tatlar, sürprizler barındırıyor ki içinde... Aynı kurgu içerisinde - gemi kazasından sağ kurtulan, yoktan bir koloni, bir medeniyet yaratan, Cuma ile karşılaşan bir Robinson -, aynı karakterlere farklı roller yükleyerek, Defoe'nin ünlü klasiğinden bambaşka çıkarsamalarla, sonuçlarla, sizi bambaşka bir düşünsel yolculuğa çıkarıyor Tournier. Kitabın boyutuna (220 sayfa) bakınca mesafe olarak kısa görünecek olsa da gözünüze Pasifik'teki bu yolculuk, anlam bakımından öyle derin sularda yol alacaksınız ki, insan doğası üzerine durup durup düşünmeden edemeyecek, doğrularınıza meydan okumadan basıp gidemeyeceksiniz.


"Cuma ya da Pasifik Arafı"'nı okumamı tavsiye eden ve Michel Tournier ile tanışmamı sağlayan 'Her Hikayenin Bir Anlatıcısı Vardır'a teşekkürlerimle...

Ayrıntı Yayınları, 2004 (3. Basım)

Michel Tournier
1924 - 

9 yorum:

  1. Tanıştırdığımıza memnun olalım öyleyse, sizin gibi bir okurla Tournier gibi bir yazarı. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tekrar tesekkürler! Kitap önerilerine kapim her zaman acik. Hatta baska bir Tournier kitabi ile baslayabilirsiniz ise :)

      Sil
    2. Kızılağaçlar Kralı diyelim öyleyse. 2. favorimdir.

      Sil
  2. çok geçmiş olsun. ben de aldım listeye, liste giderek uzuyor, nasıl okunacak hepsi:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tesekkür ederim. Evet, kitap listeleri hic bitmiyor. Sürekli yenilenen, yasayan bir sey kendileri...

      Sil
  3. Geçmiş olsun. Ben de size T. Yücel Yalan önerisi için teşekkürü bir borç bilirim :) Diğer kitapları da böyleyse T. Yücel hayranı olabilirim sayenizde.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tesekkür ederim. Ben Tahsin Yücel'in her kitabini keyifle ve korkuyla okuyorum. Beni yine ne ile yüzlestirecek? sorusu var bu korkunun altinda. En son Biyik Söylencesi'ni okumustum. Peygamerin Son Bes Günü ve Yalan'dan sonra 3. siradadir benim icin.

      Sil
  4. Romanda bu kadar etkileyici olan da bu yüzleşme bence. Bu yüzleşme korkutucu olsa da farkındalık yaratıyor.T.Yücel'in ironik anlatım tarzı ve karakterleri insanı tekrar tekrar düşünmeye sevk ediyor.

    YanıtlaSil

Related Posts with Thumbnails