28 Şubat 2012 Salı

Franz Kafka - Babaya Mektup

Hayıflanıyorum! Keşke Kafka okumalarına "Babaya Mektup" ile başlasaydım diye... Neden mi? Çünkü bu özel mektup Kafka'nın iç dünyasını ve meshur yazınını çok daha farklı bir seviyede anlamanın yolunu açacak anahtarları içinde barındırıyor.

Kafka'nın babasını öfkeli ve otoriter bir figür olarak görmesi, onun güçlü karakteri ve kusursuzluğu altında ezilisi, ona karşı duyduğu korkunun yakasını hiç ama hiç bırakmaması ve sonucunda mektuptaki her satıra yansıyan yoğun baba-oğul çatışması, daha önce haklarında bir seyler karalamaya çalıştığım "Dönüşüm" ve "Dava"'ya, hem farklı bir gözle bakmama vesile oldu hem de ikisinin özünde neyin gizli oldugunu daha iyi kavramamı sağladı. Elbette böyle bir değerlendirme yapmak içinde bazı tehlikeler barındırıyor. Çünkü koca Kafka yazınını baba-oğul çatışmasına indirgeme riski taşıyor. Ancak, Kafka'yı ezen ezilen arasındaki ilişkiye, bunun da ötesinde tüm otoritesiyle burjuva kurumlarının oyuncağı haline gelen insanlığı görünür kılmaya götüren yolun taşlarını, bu yoğun baba-oğul çatışmasının döşediğini söylemek yerinde olur kanımca.

"Babaya Mektup"... Kafka'nın yaşamıyla ve yazınıyla ilgili çok önemli bir tanıklık... Hem de birinci elden!

Can Yayınları, 2011 (2. Basım)

6 yorum:

  1. Kafka'ı ilk Dava kitabı ile tanıdım ve hayran kaldım. Bakış açısına ve kitaplarına. Bu kitabı da listeye eklemek gerek. :)

    YanıtlaSil
  2. yorulmadan devam kafka ya.bende de seti var ama korkudan başlayamıyorum.başlarsam -ki nasıl olsa yapacağım-bundan başlayacağım o halde.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Milena'ya Mektuplar'i da bitirince bir aylik macera sona erecek. Kafka'yi okumak da zor hakkinda yazmak da... Ikisi de zihinsel caba istiyor gercekten. Ama, durumdan sikayetci oldugumu söyleyemem.

      Kafka okumalarina baslarken bence de en dogru secim Babaya Mektup olacaktir.

      Sil
  3. Kafka'yı Milena'ya Mektupları ile tanımıştım ve bir daha bırakmadım o benim favori yazarım:)
    Dava,Dönüşüm,Babaya Mektup, Aforizmalar, Şato kitaplarını okudum daha elimde Amerika var...
    Babaya mektup çok değerli bir kitaptır benim için de, siz de yorumunuzla hakını vermişsiniz.
    Teşekkürler

    YanıtlaSil
  4. Sato'yu benim de mutlaka okumam gerek.

    Simdiki Almanca hocam doktora tezini Kafka'nin diger bir yakin arkadasi Felix Weltsch üzerine yapmis. Arasira hakkinda konusuyoruz. Ilginc oluyor.

    Babaya Mektup ise, Kafka'yi daha iyi anlayabilmek icin mutlaka ama mutlaka okunmali.

    YanıtlaSil

Related Posts with Thumbnails