1 Mayıs 2012 Salı

Tahsin Yücel - Golyan Devrimi

"Hayristan Cumhuriyeti'nin yöneticileri de, yazarları da, sokaktaki insanları da, kadınları ve çocukları da benzemez bizimkilere, hiç ama hiç benzemez."
Tahsin Yücel / Golyan Devrimi s. 10

Tahsin Yücel, "Golyan Devrimi"'nde hayali bir ülkeye, daha başından ülkemizin hiçbir unsuruna benzemediğini(!) ilan ettiği Hayristan'a götürdü beni. Bilindik, o kendine has ironik üslubuyla henüz ilk sayfada göz kırptı ve birbirinden bağımsız gibi görünen ancak, birlikte düşünüldüğünde bütünün parçaları olduğu kolayca anlaşılan 14 öyküyle, bu nadide ülkeyi kuruluşundan günümüze getirdi.

Daha ilk öyküyle - "Tarih ve Talih" - açılışta yaptığı 'Zorunlu Açıklama'yı yalanlıyor Tahsin Yücel. Öyküde anlattığı, 'her devrin adamı' ya da 'erksever' sıfatını layıkıyla hak eden gazeteciyi okurken, Hayristan ve ülkem arasındaki fark sadece 'makam'daydı. 'Makam Farkı'nda takılı kalmadı gözüm sadece. Film şeridi gibi geçip gitti gözümün önünden 'rüzgar nereye, ben oraya' gazeteciler, iktidar şakşakcıları...

En çarpici öykü, kitaba da ismini veren "Golyan Devrimi"'ydi benim için. Alman bilim insanı Erich Von Holst'un golyan balıkları üzerinde yaptığı deneylerden yola çıkarak ve beyninin bir kısmı alınan golyan balığı alegorisiyle kuruyor öyküsünü Tahsin Yücel. Yarım akıllı golyanın peşine takılan koca bir golyan sürüsü... Golyan Devrimi'nin sahibi, 'boyu posu yerinde' lider de gösterince yüzünü satırlarda, eşleştirme yapmak hiç de zor olmadı doğrusu.

Tıpkı "Gökdelen" gibi, karamsar bir kitap "Golyan Devrimi". Hele son öykü "Dönüş"'ü de okuyunca, gidişatın karanlığı bir kez daha tüm yalınlığıyla karşıma dikildi. Tahsin Yücel'in kendi deyişiyle 'kara, kara, kara, kapkara, elimle dokunabileceğim kadar yoğun bir karanlık içinde'ydim ben de.

Çok benzesek bile, sonumuz Hayristan gibi olmasın!

Can Yayınları, 2008 (1. Basım)

Tahsin Yücel (1933 - 2016)

2 yorum:

  1. Tahsin Yücel okumayı özledim... bu kitabını duymamıştım hiç....sanırım ilk kitap siparişime eklemeliyim okumadıklarımı... teşekkürler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okumadimmi özledigim yazarlardan biri Tahsin Yücel. Siparisinize eklerseniz iyi edersiniz. Bir de paylasirsaniz daha da güzel olur :)

      Sil

Related Posts with Thumbnails