5 Temmuz 2012 Perşembe

Thomas Mann - Buddenbrooklar 'Bir Ailenin Çöküşü'

Yaklaşık 3 haftamı aldı "Buddenbrooklar"'ın son sayfasına ulaşmak. Bu şunu söyletiyor bana: geceleri kendimi sayfaları harıl harıl çevirirken bulmamış olsam da, "Buddenbrooklar"'ın beni kendine çağıran, çeken bir cazibesi hep olmuş. Bu büyük 'çağ' romanını yavaş yavaş, sindire sindire okurken, karakterlerle birlikte büyüdüm ben de. Sanki onlarla çok küçük yaşta karşılaşmış, uzun yıllar vakit geçirmişim gibi... Thomas, Christian ve Tony Buddenbrook ile tanıştığımda, henüz çocuktular. Romanın sonuna geldiğimde ise hepsi yaşını başını almıştı. Thomas Mann'ın hünerli ellerinin ürünü cümleler öyle hayat dolu, capcanlı bir "Buddenbrooklar" tablosu ortaya çıkardı ki, kendimi ailenin bir parçası gibi hissettim; sanki o ünlü ziyafetlerine ya da yılbaşı partilerine ben de katılmışım gibi, dönemin kiyafetleri, peruğumla birlikte üstümde, masanın bir köşesine oturmuş onlarla derin derin sohbet ediyorum...

"Buddenbrooklar", girişte ipuçlarını vermeye calıştığım gibi bir aile romanı. Tüccar bir ailenin, 3 kuşağa yayılmış macerası ekseninde bir Almanya tarihi aynı zamanda... Almanya'nın, savaşları ve bir dizi değişimi, dönüşümü içinde barındıran birleşim sürecine hazırlıksız yakalanmış bir aile Buddenbrooklar. Ailenin büyük torunu Thomas Buddenbrook'a dedesi ve babasından miras kalan iş ahlakı ve deneyimi, 19 yy. kargaşasında daha da fazla zenginleşmenin anahtarlarını içinde barındırmıyordu. Oğlu Hanno'nun okulunda yaşadıklari bile toplumun yaşamakta olduğu değişimin derecesini gözler önüne serer. Thomas'ın zamanında okul sadece ve sadece aklı beslerken, küçük Hanno'nun okulu, kabadayılığı 'erkeklik gösterisi' olduğu için tolere eden, öğrencilere yeni Reich'ta nasıl zengin ve güçlü olunacağını öğreten bir yere dönüşüyor.


Mann'ın, Almanya'nın gittiği yönden, kaybettiği değerlerden mutlu olmadığını söylemek zor olmasa gerek. Arka kapakta yazdığı gibi 'kaybolan burjuva değerler için bir ağıt' gibidir "Buddenbrooklar". Romanın bu tarihsel ve sosyal arka planını gözden kaçırmamak gerektiğini düşünüyorum. Yoksa "Buddenbrooklar"'ı melodramatik bir pembe diziye benzetme yanılgısına çok çabuk düşebilirsiniz.


Son olarak, "Cevdet Bey ve Oğulları"'nın "Buddenbrooklar"'a olan benzerliğinden bahsetmek gerek. Zira Orhan Pamuk'un 3 kusağa yayılan uzun senfonisi de Türk modernleşmesine ayak uyduramayan, bir türlü alafrangalaşamayıp alaturka da kalamayan küçük burjuva bir Türk ailesinin çözülüşünü anlatır uzun uzun. Ne tesadüftür ki iki ailenin çöküşünü de bir ölüm simgeler. Pamuk'un, Mann'ın büyük eseri Buddenbrooklar'dan esinlendiği, etkilendiği su götürmez!


Can Yayınları, 2012 (3. Basım)

Thomas Mann (1875 - 1955)

8 yorum:

  1. Uzunluğundan dolayı bu sefer listemeye almaya çekindim ama aklımda hala tabii Orhan Pamuk da okumak lazım sonrasında.

    Sevgili Özgür bu güzel okuma için tekrar teşekkür ederim. Nobel maceramız ömür boyu sürsün
    Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de tesekkür ederim. Konsantre okumalar iyi oluyor. Seneye Faulkner ile yola devam!

      Sil
  2. Tanıtım çok hoş tşkler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tesekkür ederim. Hos geldiniz sayfama...

      Sil
  3. Merhaba, kitap dolu bir blog keşfetmek güzeldi, anlatımlarınızı çok beğendim.Geriye dönük kitap yorumlarınızı da okuyacağım.
    Orhan pamuk'un etkilendiği yazarlar arasında olan Thomas Mann'in bu kitabı hep aklımda bir gün okuyacağım, acaba önce bunu mu yoksa Cevdet bey ve oğullarını mı okumalı, ne dersiniz:)
    Ayrıca şu an okuduğunuz Huzursuzluğun kitabını yeni bir kaç kitapla birlikte aldım, şu an eşim okuyor...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, hos geldiniz sayfama ve güzel yorumlariniz icin tesekkür ederim.

      Önce Buddenbrooklar'i okuyun derim, ben tersini yapmis olsam da.

      Huzursuzlugun Kitabi cok farkli bir eser. Zaten yazari Pessoa da oldukca ilginc bir kisilik. Hakkinda muhtemelen 'duygusal' bir yazi yazacagim.

      Sil
  4. Sağlam paylaşımlarınız beni hergün bu siteye ziyaret etmeye zorluyor . Hurda demir.com olarak teşekkür eder ve paylaşımlarınızın devamını bekleriz .

    YanıtlaSil

Related Posts with Thumbnails